Orthopedische aandoeningen

Kinderen kunnen verschillende orthopedische klachten of aandoeningen hebben, hiermee wordt bedoeld problemen aan de spier, pees en/of botstructuren. Sommige problemen zijn al direct vanaf de geboorte zichtbaar (bv bepaalde standsafwijkingen zoals klompvoeten) en andere problemen worden pas later in de ontwikkeling of in de groeispurt opgemerkt. Wij houden ons bezig met het onderzoek en de behandeling van uiteenlopende kinderorthopedische aandoeningen vanaf de geboorte tot in de adolescentie. Het spectrum  van aandoeningen dat wordt gezien is zeer breed en omvat onder andere:

• Aangeboren afwijkingen: klompvoeten, heupdysplasie/heupafwijking, torticollis/scheefstand van het hoofd etc.
  • Fracturen: Botbreuken meestal ten gevolge van een trauma/ongeval
  • (Gegeneraliseerde) hypermobiliteit en hyperlaxiteit: d.w.z. vergrote mobiliteit/beweeglijkheid van de gewrichten vaak i.c.m. (pijn)klachten
  • Infecties en ontstekingsachtige gewrichtsaandoeningen
  • Specifieke heup aandoeningen: o.a. ziekte van Perthes, coxitis fugax, heupimpingment, CAM, epiphysiolyse, liesklachten, hamstrings verrekking/scheur