Psychosomatische klachten bij kinderen en jongeren

Psychosomatische klachten bij kinderen en jongeren nemen helaas steeds meer toe. Hierbij gaat het om lichamelijke klachten die door psychische factoren worden veroorzaakt, in stand gehouden of verergerd. Ze kunnen zich uiten in o.a. pijnklachten, het verlies van motoriek (bewegen), sensoriek (voelen) en andere symptomen. Hierbij kun je denken aan de volgende problemen of hulpvragen:

• - Spanningsgerelateerde problemen zoals hoofdpijn, buikpijn
  • - Chronische pijn en/of vermoeidheid
  • - ALK / functionele klachten: aanhoudende lichamelijke (onverklaarbare) klachten (voorheen heette dit SOLK: somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten)
  • - Conversie stoornis
  • - Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
  • - Ademhalingsproblemen zoals hyperventilatie en dysfunctional breathing
  • - Slaapproblemen
  • - Paniekstoornissen
  • - Posttraumatisch Stress Syndroom
  • - Problemen met zelfvertrouwen, zelfbeeld, piekeren e.d.

Heftige gebeurtenissen kunnen stress met zich meebrengen, maar ook kleinere of dagelijks terugkerende negatieve ervaringen kunnen stress met zich meebrengen. Mogelijke signalen waar je last van kunt hebben bij stress:

• - Lichamelijke verschijnselen: o.a. versnelde hartslag, snellere ademhaling, vermoeidheid, gebrek aan energie, veranderde eetlust, hoofdpijn, spierpijn, buikpijn, misselijk, zweten, slaapstoornissen, duizeligheid, hoge bloeddruk, trillen/beven, benauwd
  • - Gedragsverschijnselen: o.a. nagelbijten, zuchten, impulsief gedrag, gejaagdheid, opvliegend/prikkelbaar, gebruik van medicatie, knarsetanden, huilbuien, sociaal isolement, gespannen houding, meer/minder eten, klagen, ijsberen, repetitief gedrag (bij ouderen gebruik van alcohol, roken)
  • - Gedachten/gevoelens: angst, frustratie, onzekerheid, schaamte, schuldgevoelens, gedeprimeerd, zich alleen voelen, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, geïrriteerd, vijandig, piekeren, ontevreden, minder zelfrespect, lusteloos, geestelijke vermoeidheid

Bij de behandeling van psychosomatische problemen kun je denken aan coaching (adviezen m.b.t omgaan met de klacht / coping), ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, relaxatie technieken, mindfulness, oefeningen afkomstig uit de ACT (Acceptance and Commitment therapy), oefeningen uit de medische hypnose zoals geleide visualisatie, (zelf)suggestie, (positief) suggestief taalgebruik e.d. Hierbij werken we met trainingsprincipes zoals graded activity en graded exposure (stapsgewijs activiteiten uitbreiden). Ook kun je denken aan adviezen op het gebied van social media en schermgebruik. Daarnaast is het in sommige gevallen van belang om een multidisciplinaire aanpak in te zetten en werken we samen met een praktijkondersteuner (POH-GGZ jeugd), psycholoog, systeemtherapeut, hypnotherapeut of EMDR therapeut. We zullen samen, in overleg met de huisarts besluiten wat voor uw kind de beste aanpak is.